Alet: Krank mili
Mucit: *
Tarih: *
Kategori: Mekanik
Krank mili içten yanmalı motorlarda kullanılan bir mekanik aksamdır. Görünüşüyle bildiğimiz marangoz matkabını andıran ve onun gibi bir kol vasıtasıyla çalışan kran miline "manivela mili" de denir. Genellikle dövme demirden yapılmıştır. Krank mili, biyel koluyla motorun pistonuna bağlıdır. Pistonun, biyel kolu aracılığıyla krank milinin dirsekleri üzerine yaptığı basınç, mili döndürür. Bu dönme hareketi de, bir iletim düzeniyle, otomobilin tekerleklerine aktarılır.
Krank mili üzerindeki dirsekler, milin ekseninden bir hayli çıkık olduklarından, dönme sırasında bir dengesizlik durumu meydana getirebilirlerdi. Bu sakınca, dirseklerin ağırlığına eşit birer denkleştirme kitlesiyle önlenmiştir. Krank milini donatan küçük eksenlere, biyel kolu ayaklan eklemlidir. Her biyel ayağı için bir eksen vardır.
Ancak "V" tipi motorlarda, iki biyel ayağı, bir eksene eklemlidir. Motor kuvvetinin krank miline iletilmesi sırasında motordan kuvvetin akışı düzenli değildir. Bazı anlar vardır ki, krank miline başka anlardakinden daha fazla kuvvet biner ve mil, daha hızlı dönmek zorunda kalır. Bu durum, krank milinde bir burulma tireşimi meydana getirir. Bu titreşim, titreşim amortisörü veya "damper" adı verilen ve bir çift küçük volanı olan bir aygıtla kontrol altına alınmıştır. Bu aygıt olmasaydı, krank mili, belli bir hızdan sonra, aşırı burulma nedeniyle kırılabilirdi. Vantilatör kayış kasnağı da, buna takılı durumdadır.
Krank mili, tekerleklerden başka, motorun diğer eklemli parçalarını (karbüratörü besleyen pompa, yağlama ve su pompaları, elektrik akımını sağlayan dinamo, vantilatör gibi) harekete geçirir. Dört devirli motorların ölü anlarında, pistonlar itici güç sağlamadıkları zaman, krank milinin ucuna yerleştirilmiş volan tarafından biriktirilmiş enerjinin bir bölümü, iletim düzeniyle aktarılmaya devam eder.
Mucit: *
Tarih: *
Kategori: Mekanik
Krank mili içten yanmalı motorlarda kullanılan bir mekanik aksamdır. Görünüşüyle bildiğimiz marangoz matkabını andıran ve onun gibi bir kol vasıtasıyla çalışan kran miline "manivela mili" de denir. Genellikle dövme demirden yapılmıştır. Krank mili, biyel koluyla motorun pistonuna bağlıdır. Pistonun, biyel kolu aracılığıyla krank milinin dirsekleri üzerine yaptığı basınç, mili döndürür. Bu dönme hareketi de, bir iletim düzeniyle, otomobilin tekerleklerine aktarılır.
Krank mili üzerindeki dirsekler, milin ekseninden bir hayli çıkık olduklarından, dönme sırasında bir dengesizlik durumu meydana getirebilirlerdi. Bu sakınca, dirseklerin ağırlığına eşit birer denkleştirme kitlesiyle önlenmiştir. Krank milini donatan küçük eksenlere, biyel kolu ayaklan eklemlidir. Her biyel ayağı için bir eksen vardır.
Ancak "V" tipi motorlarda, iki biyel ayağı, bir eksene eklemlidir. Motor kuvvetinin krank miline iletilmesi sırasında motordan kuvvetin akışı düzenli değildir. Bazı anlar vardır ki, krank miline başka anlardakinden daha fazla kuvvet biner ve mil, daha hızlı dönmek zorunda kalır. Bu durum, krank milinde bir burulma tireşimi meydana getirir. Bu titreşim, titreşim amortisörü veya "damper" adı verilen ve bir çift küçük volanı olan bir aygıtla kontrol altına alınmıştır. Bu aygıt olmasaydı, krank mili, belli bir hızdan sonra, aşırı burulma nedeniyle kırılabilirdi. Vantilatör kayış kasnağı da, buna takılı durumdadır.
Krank mili, tekerleklerden başka, motorun diğer eklemli parçalarını (karbüratörü besleyen pompa, yağlama ve su pompaları, elektrik akımını sağlayan dinamo, vantilatör gibi) harekete geçirir. Dört devirli motorların ölü anlarında, pistonlar itici güç sağlamadıkları zaman, krank milinin ucuna yerleştirilmiş volan tarafından biriktirilmiş enerjinin bir bölümü, iletim düzeniyle aktarılmaya devam eder.
Krank mili detay |